karangan pendapat~ Tahun Melawat Malaysia
Industri pelancongan ialah satu bidang yang dapat menjana ekonomi Negara dan merancakkan perniagaan. Oleh itu, kerajaan melancarkan Tahun Melawat Malaysia 2017 sebagai usaha untuk menarik lebih banyak pelancong asing ke Negara ini.
Berikan pendapat anda tentang usaha untuk menjayakan kempen ini.
Kini,bidang pelancongan sudah menjadi satu industri yang amat penting bagi setiap negara kerana industri ini mampu menjana pertumbuhan ekonomi dan merancakkan kegiatan perniagaan,terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan pelancongan. Industri pelancongan agak baru bagi negara kita dan kerajaan memberi penekanan selepas tahun tahun 1990 apabila Tahun Melawat Malaysia 1990 dilancarkan. Kempen Tahun Melawat Malaysia 1990 mencapai kejayaan besar dalam meningkatkan industri pelancongan di negara ini dan sasaran kerajaan untuk menambah bilangan pelacongdaripada empat juta orang kepada lima juta orang ke Malaysia tercapai. Pada pendapat saya, pelbagai usaha dan aktiviti perlu dijalankan untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2017.
Salah satu langkah menjayakan kempen Tahun Melawat Malaysia 2017dan sekali gus menjadikan Malaysia destinasi pelancongan ialah semasa pihak tidak kira sama ada rakyat biasa,badan bukan kerajaan,pihak swasta,dan pihak kerajaan perlu memberikan komitmen dan melaksanakan tanggungjawab masing-masing debgn sebaik-baiknya yabg mungkin. Pihak yang bertanggungjawab secara langsung dalam industri ini, seperti hotel dan sebagainya seharusnya lebih bersedia dan berpengalaman untuk menyambut pelancong yang datang ke negara ini sebagai tambahan kepada pelancong dalam negeri yang mengambil kesempatan cuti hujung minggu untuk beriar-siar bersama-sama keluarga. Pihk hotel dan ejen pelancongan hendaklah pandai menjual pakej percutian mereka bagi memenuhi kehendak yang berbeza dalam kalangan pelancong asing. Bagi rakyat biasa, mereka perlu mempamerkan sikap prihatin,ramah mesra, dan mudah menghulurkan bantuan sekiranya diperlukan oleh pelancong.
Selain itu, pihak yang terbabit secara langsung dalam industri pelancongan hendaklah bersikap jujur dan mencerminkan sikap sebenar kita seperti yang diuar-uarkan dalam iklan pelancongan . Perbuatan menipu pelancong tidak mencerminkan budaya rakyat Asia seperti yang kita tonjolkan melalui iklan pelancongan. Dalam hubungan ini, pihak berkuasa perlu mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan tidak ada lagi cerita tentang pemandu teksi yang cuba menipu pelancong atau mengenakan caj terlalu tinggi untuk mendapat keuntungan berlipat ganda . Perbuatan ini akan memburukkan imej negara kita pada kaca mata pelancong asing.hal yang sama wajar dilakukan oleh sektor lain termasuk restoran dan gerai makanan yang menyediakan pelbagai jenis makanan tempatan yang mungkin diidamkan oleh pelacong asing. Setiap rakyat di negara ini perlu menjaga nama baik negara dan peniaga pula idak mengenakan haga yang tinggidengan andaian pelancong asung tidak mengetahui hal yang sebenar.
Usaha yang perlu dilakukan untuk menaruk lebih ramai pelancong ke negara ini ialah menambah bilangan polis pelancong dan menempatkan mereka di tempat tupuan pelancong di seluruh negara. Sebelum tahun 2007, negara kita mempunyai 266 orang anggota polis pelancog di seluruh negara dan jumlah itu amat tidak mencukupi bgi mengawasi 99 lokasi yang menjadi tumpuan pelancong asing. Denganitu, Polis Diraja Malaysia memerlukan seramai 1900 orang anggota polis pelancong. Tugas anggota polis pelancong adalah untuk memastikan tidak ada kejadian yang tidk diingini berlaku seperti kes ragut, mencuri, dan sebagainya kepada pelancong yang berada di tempat-tempat tumpuan supaya mereka berasa diri mereka selamat bercuti di Malaysia.
Seterusnya, kemudahan pengangkutan awam di bndar-bandar utama perlu ditingkatkan. Bagi mengatasi masalah ini, perkhidmatan bas persiaran bandar raya dua tingkat pertama negara, iaitu KL Hop-On Hop-Off memulakan perkhidmatan dengan memberikan perkhidmatan kepada pelancong untuk mengunjungi tempa menarik di sekitar ibu negara. Selain sasara utama iaitu pelancong asing, perkhidmatan bas ini juga diharapkan dapat menarik pelancong domestik untuk mengunjungi 42 destinasi pelancongan menarik di sekitar Kuala Lumpur, termasuk Istana Negara , Masjid Negara , Taman Burung, Taman Orkid, dan Taman Tasik Titiwangsa. Perkhidmatan bas ni yang dikendalkan Syarikat Elang Wah Sdn.Bhd. menerapkan konsep naik dan turun pada bila-bila masa di sepanjang laluan perjalanannya.
Akhirnya, kerajaan negeri Pulau Pinang mengambil timdakan menjenamakan semula 200 orang pengayuh beca berdaftar supaya pengangkutan itu menjadi pilihan utama pelancong asing ketika mereka melawat Pulau Pinang sempena Tahun Melawat Malaysia 2017. Sejajar dengan usaha itu, semua pengayuh beca diwajibkan menghadiri kursus keterampilan dan kemahiran berkomunikasi bagi membantu mereka meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka. Kursus itu diadakan selama tiga hari pada awal bulan Januari 2017 supaya pengayuh beca mendapat input dan pengetahuan maksimum daripada kursus itu. Mereka diajar kemahiran kounikasi dalam bahasa inggeris dan bahasa Arab, pendedahan berkaita dengan tempat-tempat menarik di Pulau Pinang,dan soal kebersihan beca untuk bersiar-siar di lokasi menarik.
Tuntasnya, usaha untuk menarik pelancong asing ke negara ini bukannya mudah kerana negara jiran kita iaitu Indonesia dan Thailand juga sudah terkenal sebagai tempat pelancongan di rantau ini. Oleh itu, semua pihak pelu menjaga kempen Melawat Malaysia agar lebih banyak pelacong singgah di negara ini selepas mereka ke negara jiran. Sekiranyanegara kita dapat memikat hati pelancong yang datang ke sini dengan menyediakan segala keperluan dan kehendak mereka dengan baik, maka lebih banyak pelancong akan datang lagi pada masa hadapan. Jadi, semua pihak perlu menjayakan kempen ini kerana lebih banyak pelancong yang datang, maka lebih banyak wqn yang dikaut oleh pihak-pihak yang terlibat dalam industri pelancongan.
Berikan pendapat anda tentang usaha untuk menjayakan kempen ini.
Kini,bidang pelancongan sudah menjadi satu industri yang amat penting bagi setiap negara kerana industri ini mampu menjana pertumbuhan ekonomi dan merancakkan kegiatan perniagaan,terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan pelancongan. Industri pelancongan agak baru bagi negara kita dan kerajaan memberi penekanan selepas tahun tahun 1990 apabila Tahun Melawat Malaysia 1990 dilancarkan. Kempen Tahun Melawat Malaysia 1990 mencapai kejayaan besar dalam meningkatkan industri pelancongan di negara ini dan sasaran kerajaan untuk menambah bilangan pelacongdaripada empat juta orang kepada lima juta orang ke Malaysia tercapai. Pada pendapat saya, pelbagai usaha dan aktiviti perlu dijalankan untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2017.
Salah satu langkah menjayakan kempen Tahun Melawat Malaysia 2017dan sekali gus menjadikan Malaysia destinasi pelancongan ialah semasa pihak tidak kira sama ada rakyat biasa,badan bukan kerajaan,pihak swasta,dan pihak kerajaan perlu memberikan komitmen dan melaksanakan tanggungjawab masing-masing debgn sebaik-baiknya yabg mungkin. Pihak yang bertanggungjawab secara langsung dalam industri ini, seperti hotel dan sebagainya seharusnya lebih bersedia dan berpengalaman untuk menyambut pelancong yang datang ke negara ini sebagai tambahan kepada pelancong dalam negeri yang mengambil kesempatan cuti hujung minggu untuk beriar-siar bersama-sama keluarga. Pihk hotel dan ejen pelancongan hendaklah pandai menjual pakej percutian mereka bagi memenuhi kehendak yang berbeza dalam kalangan pelancong asing. Bagi rakyat biasa, mereka perlu mempamerkan sikap prihatin,ramah mesra, dan mudah menghulurkan bantuan sekiranya diperlukan oleh pelancong.
Selain itu, pihak yang terbabit secara langsung dalam industri pelancongan hendaklah bersikap jujur dan mencerminkan sikap sebenar kita seperti yang diuar-uarkan dalam iklan pelancongan . Perbuatan menipu pelancong tidak mencerminkan budaya rakyat Asia seperti yang kita tonjolkan melalui iklan pelancongan. Dalam hubungan ini, pihak berkuasa perlu mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan tidak ada lagi cerita tentang pemandu teksi yang cuba menipu pelancong atau mengenakan caj terlalu tinggi untuk mendapat keuntungan berlipat ganda . Perbuatan ini akan memburukkan imej negara kita pada kaca mata pelancong asing.hal yang sama wajar dilakukan oleh sektor lain termasuk restoran dan gerai makanan yang menyediakan pelbagai jenis makanan tempatan yang mungkin diidamkan oleh pelacong asing. Setiap rakyat di negara ini perlu menjaga nama baik negara dan peniaga pula idak mengenakan haga yang tinggidengan andaian pelancong asung tidak mengetahui hal yang sebenar.
Usaha yang perlu dilakukan untuk menaruk lebih ramai pelancong ke negara ini ialah menambah bilangan polis pelancong dan menempatkan mereka di tempat tupuan pelancong di seluruh negara. Sebelum tahun 2007, negara kita mempunyai 266 orang anggota polis pelancog di seluruh negara dan jumlah itu amat tidak mencukupi bgi mengawasi 99 lokasi yang menjadi tumpuan pelancong asing. Denganitu, Polis Diraja Malaysia memerlukan seramai 1900 orang anggota polis pelancong. Tugas anggota polis pelancong adalah untuk memastikan tidak ada kejadian yang tidk diingini berlaku seperti kes ragut, mencuri, dan sebagainya kepada pelancong yang berada di tempat-tempat tumpuan supaya mereka berasa diri mereka selamat bercuti di Malaysia.
Seterusnya, kemudahan pengangkutan awam di bndar-bandar utama perlu ditingkatkan. Bagi mengatasi masalah ini, perkhidmatan bas persiaran bandar raya dua tingkat pertama negara, iaitu KL Hop-On Hop-Off memulakan perkhidmatan dengan memberikan perkhidmatan kepada pelancong untuk mengunjungi tempa menarik di sekitar ibu negara. Selain sasara utama iaitu pelancong asing, perkhidmatan bas ini juga diharapkan dapat menarik pelancong domestik untuk mengunjungi 42 destinasi pelancongan menarik di sekitar Kuala Lumpur, termasuk Istana Negara , Masjid Negara , Taman Burung, Taman Orkid, dan Taman Tasik Titiwangsa. Perkhidmatan bas ni yang dikendalkan Syarikat Elang Wah Sdn.Bhd. menerapkan konsep naik dan turun pada bila-bila masa di sepanjang laluan perjalanannya.
Akhirnya, kerajaan negeri Pulau Pinang mengambil timdakan menjenamakan semula 200 orang pengayuh beca berdaftar supaya pengangkutan itu menjadi pilihan utama pelancong asing ketika mereka melawat Pulau Pinang sempena Tahun Melawat Malaysia 2017. Sejajar dengan usaha itu, semua pengayuh beca diwajibkan menghadiri kursus keterampilan dan kemahiran berkomunikasi bagi membantu mereka meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka. Kursus itu diadakan selama tiga hari pada awal bulan Januari 2017 supaya pengayuh beca mendapat input dan pengetahuan maksimum daripada kursus itu. Mereka diajar kemahiran kounikasi dalam bahasa inggeris dan bahasa Arab, pendedahan berkaita dengan tempat-tempat menarik di Pulau Pinang,dan soal kebersihan beca untuk bersiar-siar di lokasi menarik.
Tuntasnya, usaha untuk menarik pelancong asing ke negara ini bukannya mudah kerana negara jiran kita iaitu Indonesia dan Thailand juga sudah terkenal sebagai tempat pelancongan di rantau ini. Oleh itu, semua pihak pelu menjaga kempen Melawat Malaysia agar lebih banyak pelacong singgah di negara ini selepas mereka ke negara jiran. Sekiranyanegara kita dapat memikat hati pelancong yang datang ke sini dengan menyediakan segala keperluan dan kehendak mereka dengan baik, maka lebih banyak pelancong akan datang lagi pada masa hadapan. Jadi, semua pihak perlu menjayakan kempen ini kerana lebih banyak pelancong yang datang, maka lebih banyak wqn yang dikaut oleh pihak-pihak yang terlibat dalam industri pelancongan.
Comments
Post a Comment